jak znaleźć klienta źródła klientów

Jak znaleźć klienta? 3/5 Źródła klientów.

Przypomnę tylko, że ten tekst jest kontynuacją 2 wcześniejszych, gdzie w ramach omawiania procesu prospectingowego starałem się odpowiedzieć na pytania Co – sprzedawać? (Cele Sprzedażowe), Komu – sprzedawać? (Profil klienta), a dziś spróbuję odpowiedzieć na pytanie Gdzie – znaleźć klienta?

jak znaleźć klienta infografika
jak znaleźć klienta infografika


Jestem przekonany, że nie raz słyszałeś powiedzenie, że klienci są – po prostu „wszędzie”. Pewnie jest w tym jakaś prawda. Gdyby jednak spróbować sobie wyobrazić, że próbujemy wszystkich dookoła nas namawiać do zakupu naszego produktu lub usługi, to poza trudnymi do przewidzenia efektami sprzedażowymi, mogę sobie wyobrazić coś jeszcze. Z pewnością trwałoby to długo. Właśnie po to, aby uniknąć w/w „trudności”, a zwłaszcza żeby proces sprzedażowy był zoptymalizowany pod kątem efektów, jak i oszczędności czasu, warto wybrać odpowiednie źródła klientów. Poprzez „źródła klientów” należy rozumieć pewną populację oraz miejsce. Gdzie może znajdować się grupa naszych potencjalnych klientów, co do których mamy przekonanie, że wypełniają znamiona profilu klienta, który zdefiniowaliśmy we wcześniejszym etapie procesu prospectingowego? Bardzo upraszczając, jeżeli we wcześniejszym etapie zdefiniowaliśmy profil naszego klienta, to tym razem zastanówmy się gdzie go można znaleźć.

Przykład – źródła klientów

Jako sprzedawcy, przyszło mi reprezentować salon optyczny. Moim celem jest sprzedaż zarówno szkieł, oprawek, jak i innych akcesoriów. W ramach sprzedaży powinienem wygenerować dla salonu wynik, na poziomie 10.000 PLN dochodu w ciągu jednego miesiąca.
W ramach procesu prospectingowego uwzględniłem już następujące etapy:


I. Definicja celu sprzedażowego

  • Szef oczekuje ode mnie wyniku na poziomie 10.000 PLN dochodu.
  • Szef nie określił poprzez sprzedaż jakiego produktu mam ten wynik osiągnąć.
  • Muszę wygenerować w/w wynik w ciągu 1 miesiąca.


II. Profil klienta

  • Posiadamy w ofercie okulary zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne. Tanie ale też i bardzo drogie.
  • Z okularów korekcyjnych korzystają osoby, których wzrok uległ pogorszeniu…
  • Przeciwsłoneczne, często kupują osoby przed urlopami, zwłaszcza tymi, które wiążą się z wyjazdem do miejsc gdzie słońca jest więcej niż u nas…


III. Hmmm… czas na zdefiniowanie źródeł klientów.

  • Jeżeli już wcześniej powiedziałem sobie, że z okularów korekcyjnych korzystają osoby, których wzrok uległ pogorszeniu, to z pewnością największą ich populację spotkam, np. u lekarza okulisty. Warto więc spotkać się z takim lekarzem i zaproponować mu ew. współpracę polegającą na rekomendowaniu moich okularów. Warto wykonać krok dalej i poza jednym lekarzem, warto zidentyfikować wszystkich lekarzy okulistów w mojej okolicy – w ten sposób zmniejszę ryzyko, że nie uda mi się nic sprzedać (gdybym oparł się wyłącznie o jednego z nich)…
  • Analogicznie do w/w przykładu, najlepiej żeby moja oferta okularów słonecznych była rekomendowana w biurach turystycznych…
  • Warto by spróbować porozumieć się z lokalnymi księgarniami, bo przecież i tam pojawia się mnóstwo osób, które czytają, wśród nich są i takie osoby, które mają problemy ze wzrokiem…
  • Jako, że mamy naprawdę fajne oprawki, których atrakcyjność szczególnie docenią kobiety, warto się zastanowić gdzie można je spotkać, by przedstawić im moją ofertę…
  • Naturalnie nie zapominam o internecie i kluczowym kanale sprzedaży, jakim w Polsce jest Allegro.pl

Podsumowanie

Koniec przykładu. Być może „nie odkryłem Ameryki” podając powyższe potencjalne źródła klientów, ale to nie było moją intencją. Szczególnie zależy mi na tym, aby zainspirować Ciebie do szukania analogii. Jeśli uważasz, że w powyższych propozycjach nie ma sensu, zawsze można pójść na lokalny bazar i tam próbować swojego szczęścia…

Chcesz zapoznać się ze wszystkim artykułami z tego cyklu? Kliknij w poniższe tytuły:

 

Zapoznaj się z produktami wsparcia Twojej sprzedaży w naszym sklepie

Skorzystaj z oferty naszych kursów online

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.