co jest ważniejsze produkt, czy klient

Co jest ważniejsze produkt, czy klient?

Właśnie takim tekstem, jak w tytule zaskoczył mnie pewien facet w trakcie jednego z prowadzonych przeze mnie szkoleń. Na początku konsternacja, o co mu chodzi? Dlaczego tak do mnie „strzela”? Poprosiłem go o rozwinięcie tematu, no i zaczął, że uruchomił firmę. Wyczytał w „mądrych książkach”, że musi mieć business plan, musi mieć produkt, no i musi zacząć go sprzedawać. Przygotował to wszystko, wydał nawet całkiem sporo kasy na marketing, a tymczasem biznes, jakoś nie idzie…

Co jest ważniejsze produkt, czy klient?

Szczerze to lubię takie sytuacje tym bardziej, że był to prawdziwy case, a nie coś „sztucznego”. To było wyzwanie. Chciałem pomóc chłopakowi, a jednocześnie musiałem prowadzić warsztat dla pozostałej grupy. Zadałem pytanie grupie, co pozostali myślą o tej sytuacji i co ich zdaniem jest ważniejsze produkt, czy klient? Głosy były różne…

No właśnie, a jak Tobie się wydaje co jest ważniejsze w kontekście sprzedaży, a zwłaszcza zachowań sprzedawcy? … Prawdą jest, że takie sytuacje się zdarzają, a my sprzedawcy musimy umieć się w nich odnaleźć. Zgodnie ze sztuką, jak tworzy się produkt, powinno się brać pod uwagę potrzeby pewnej potencjalnej grupy klientów, które ten produkt powinien zaspokoić. W rzeczywistości zdarza się nam, że dostajemy „jakiś” produkt, no i musimy zastanawiać się nad tym, jakich do niego dopasować klientów, trochę to nie po kolei. Dla nas sprzedawców, oznacza to zazwyczaj włożenie więcej „wysiłku” w dopasowywanie do produktu –  klientów.

Podsumowanie

Zgodnie z wszelkimi „kanonami” powinno być odwrotnie. Odpowiadając na tytułowe pytanie, zdecydowanie łatwiej, gdy autorzy rozwiązań tworzą je z myślą o klientach w kolejności, najpierw klient, potem produkt, a nie inaczej. Najważniejszy jest klient.

Zapoznaj się z produktami wsparcia Twojej sprzedaży w naszym sklepie

Skorzystaj z oferty naszych kursów online