program lojalnościowy a program partnerski

Program lojalnościowy kontra program partnerski

Istnieje wiele różnorodnych rozwiązań, których celem jest wspieranie sprzedaży. Jestem przekonany, że miałeś nie raz okazję spotkać się z terminem: program lojalnościowy i/lub program partnerski. W tym artykule wyjaśniam na czym polegają różnice pomiędzy nimi, no i jakie korzyści przynoszą dla sprzedaży.

Kluczowa różnica pomiędzy nimi dotyczy tego do kogo są skierowane i do jakich celów służą.

Program lojalnościowy

Jest zaadresowany do klientów (obecnych i/lub potencjalnych). Głównymi celami są: utrzymanie klienta, wzrost lojalności poprzez cross-sell lub up-sell. Naturalną konsekwencją stosowania programu lojalnościowego jest wzrost dochodów z konkretnego klienta dla firmy.

Przykładem rynkowym jest propozycja oferowania wartości dodanej przez np.: jednego z operatorów telewizji, który w ramach programu lojalnościowego oferował swoim klientom możliwość nabycia 3 produktów, gdzie pojawiała się preferencja w abonamencie na każdy z nich. Kupując pierwszy opłata wynosiła 100%, przy drugim abonament był obniżony o 50%, a trzeci za symboliczny 1%. Na podkreślenie zasługuje fakt, że każdy z produktów wiązał klienta z firmą na kilkanaście/kilkadziesiąt miesięcy…

Programy partnerskie

Są skierowane do osób, firm, które w swoim lub naszym imieniu mogłyby uczestniczyć w pozyskiwaniu klientów na naszą rzecz. Celem takich programów jest zwiększenie sprzedaży poprzez zaangażowanie dodatkowych (nie własnych) zasobów. Korzyścią z uczestnictwa w takim programie dla potencjalnego uczestnika może być prowizja lub możliwość korzystania z oferty na preferencyjnych warunkach.

Przykładem rynkowym jest np. rozwiązanie w programach gdzie za polecenie skorzystania z usług danego podmiotu, bieżący klient może uzyskać konkretną korzyść w postaci np. 50 PLN za skuteczne polecenie (skuteczne oznacza zamknięte sprzedażą).

Podsumowanie

Oba programy mogą działać równolegle. W żaden sposób nie „przeszkadzają” sobie. Każdy z nich przynosi określone korzyści inicjatorom programów. Zdecydowanie polecam wdrażanie tego typu rozwiązań.

Jeżeli rozważasz uruchomienie Programu lojalnościowego i/lub Programy partnerskiego, a nie bardzo wiesz, jak się do tego zabrać, zapraszam do KONTAKTU z nami.