pojedynek systematyczność spontaniczność w sprzedaży

Pojedynek – systematyczność vs spontaniczność w sprzedaży?

Jakiś czas temu przeprowadziłem sondę, w której należało odpowiedzieć na następujące pytanie: Co przynosi lepsze wyniki w sprzedaży? Wśród możliwych odpowiedzi znalazły się: systematyczność i spontaniczność. Wynik wcale mnie nie zaskoczył 85% wskazań dotyczyło systematyczności, a 15% wskazań dotyczyło spontaniczności.

pojedynek systematyczność spontaniczność w sprzedaży
pojedynek systematyczność spontaniczność w sprzedaży

Co z tego wynika? Systematyczność vs. spontaniczność w sprzedaży

Wielu osobom wydaje się, że nie ma prostszego zajęcia niż prowadzenie sprzedaży. Pewnie można odnieść takie wrażenie, jeśli patrzy się na „to” nieco z boku. Sytuacja diametralnie się zmienia, kiedy tak naprawdę sami stajemy się sprzedawcami i musimy w kontakcie bezpośrednim zachęcić i przekonać klienta do zakupu. Bardzo często u początkujących sprzedawców na początku „kariery sprzedawcy” widać, że w ich aktywności jest więcej spontaniczności, niż systematyczności. Niestety (co zresztą potwierdzają wyniki przeprowadzonej sondy) spontaniczność bardzo rzadko przynosi zadawalające wyniki sprzedażowe. Po kilku, kilkunastu pierwszych porażkach wiele osób poddaje się i rezygnuje z tego, jakże trudnego zawodu. Są jednak i tacy, którzy po swoich spontanicznych pierwszych wpadkach potrafią wyciągnąć konstruktywne wnioski, no i zaczynają prowadzić sprzedaż w bardziej przemyślany i usystematyzowany sposób. To niesamowite, ale to właśnie taka czasem może i nudna „powtarzalność” przynosi regularne wyniki.

Kiedyś usłyszałem w trakcie jednego ze szkoleń bardzo inspirujące zdanie, brzmiało mniej więcej tak: „Każde NIE wypowiedziane przez klienta przybliża do powiedzenia przez niego TAK”. Jak to interpretować? Na mój prosty „chłopski rozum” – z każdego kontaktu należy wyciągać konstruktywne wnioski, nie poddawać się, bo kiedyś w końcu trafią się klienci, którzy powiedzą „Tak, kupuję to”, a jak już zaczną tak odpowiadać, to oby ich było jak najwięcej :).

Każdemu, kto rozważa samodzielne prowadzenie sprzedaży polecam 2 produkty z naszej oferty:

  1. Szkolenie Skuteczny Sprzedawca –  które zawiera w sobie kwintesencję procesu prospectingowego
  2. Osobistego Trenera Sprzedaży – indywidualny tok nauki sprzedaży