jak sprzedać długopis

Jak sprzedać długopis?

Wiem, wiem, wiem – na pierwszy rzut oka, kogo mogą interesować takie „bzdety” – jak sprzedać długopis? Z drugiej jednak strony, to pytanie jest chyba jednym z najczęściej zadawanych w trakcie rozmów kwalifikacyjnych, na podstawowe stanowiska w sprzedaży. W ten sposób, można bardzo łatwo zweryfikować, czy „pacjent” wie cokolwiek o sprzedaży, czy tylko tak mu się wydaje. Spróbuję podpowiedzieć, jak powinno odpowiedzieć się na takie pytanie, aby – usłyszeć kolejne…

Zatem jesteśmy na rozmowie kwalifikacyjnej i „jak sprzedać długopis?”…

Wczuj się w następującą sytuację: jesteś na rozmowie kwalifikacyjnej, chcesz pracować w Pizzerii… Jesteś już po pytaniu „na rozgrzewkę” – opowiedziałeś, co takiego zaintrygowało Ciebie w ogłoszeniu o pracę, itp. Osoba prowadząca rekrutację zadaje pytanie:
– Jak sprzedać długopis?
Wiele osób, „wykłada” się na tym pytaniu i zaczyna „lać wodę” – dopytują o jaki długopis chodzi, jakiej firmy, metalowy, czy plastikowy, itp. Po uzyskaniu odpowiedzi „brną” dalej i opowiadają, że długopis jest ważny, że można nim pisać i każdy powinien go przy sobie nosić…

Takie wywody, mimo że ciekawe, niestety obnażają braki w wiedzy danego „pacjenta”. Tak naprawdę nie rozumieją oni jakie są rzeczywiste intencje pytającego, któremu wcale nie zależy na „opowiedzeniu historii” dlaczego długopis jest ważny w życiu człowieka. Tylko na weryfikacji, czy kandydat zna podstawy. A za takie należy uznać umiejętność odpowiadania na potrzeby klienta, szczególnie wykorzystując tzw. „język korzyści”. Już kiedyś pisałem na czym polega schemat CZK = Cecha Zaleta Korzyść, ale raz jeszcze przypomnę na czym to polega. Generalnie Cecha oznacza właściwości techniczne danego przedmiotu/usługi – klientowi niewiele to mówi – przykład: „Ten długopis jest wykonany z 47 stopów metali lekkich…” – Dla mnie jako laika niewiele to oznacza. Widzę, że gość ma w ręku metalowy długopis i tyle. Zaleta to pozytywne właściwości wynikające z cechy. W tym przypadku mogłoby nią być to, że „ten długopis jest wytrzymały”. Korzyścią dla klienta, która wynika z Zalet jest: „jak ten długopis upadnie (co się przecież często zdarza) nie pęknie, nie trzeba będzie kupować nowego”.

Podsumowanie

Jest wiele sposobów, na to by sprawdzić, czy „kandydat” do pracy w sprzedaży „nadaje się, czy nie”. Pytanie o długopis jest jedną z najprostszych, a zarazem najczęściej wykorzystywanych w trakcie rekrutacji form. Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu, jak przyjmiesz „na klatkę” pytanie: – „A jak sprzedać lodówkę” – nie opiszesz, jak ważna jest w życiu każdego człowieka lodówka… :).

Zapoznaj się z produktami wsparcia Twojej sprzedaży w naszym sklepie

Szczególnie polecamy te, które dotyczą rozwoju kariery w sprzedaży, jak:

Skorzystaj z oferty naszych kursów online

W tym przypadku polecamy, krótki, prosty i przyjemny:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.