dywersyfikacja kanałów sprzedaży

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży na czym polega?

Zanim przejdę do opisywania na czym polega dywersyfikacja kanałów sprzedaży. Zacznę dość infantylnie od wyjaśnienia czym jest kanał sprzedaży.

Dla lepszej ilustracji posłużę się przykładem. Wyobraź sobie, że mógłbyś sprzedawać dzieła sztuki. Załóżmy, że się trochę na tym znasz. Zupełnie przypadkiem znalazłeś się w posiadaniu kilku ciekawych szkiców, znasz również ich przybliżoną wartość. Od czego zaczniesz próby ich sprzedaży? Domniemam, że rozpoczniesz (jak większość) od kontaktu z przyjaciółmi, rodziną znajomymi… Będziesz próbował samodzielnie w kontakcie bezpośrednim sprzedać posiadane szkice. W dużym uproszczeniu, tę formę sprzedaży możemy już potraktować jako jeden z kanałów sprzedaży. Ma on swoje wady i zalety, w kontekście tego artykułu chciałbym skupić się raczej na wadach.

  • Pewnym minusem jest to, że będziesz próbował „wciskać” najbliższym, jak oni to odbiorą, czy przypadkiem takie próby nie wpłyną na zmianę relacji, pomiędzy wami, czy nie przestaną Ciebie lubić?
  • Kolejną i chyba największą wadą jest to, że działania związane z próbą sprzedaży szkiców, w sposób opisany powyżej zabiorą bardzo dużo czasu. Twojego czasu, czasu którego nikt przecież nie ma zbyt wiele…
  • Nie zapominajmy również o kosztach. Przecież wujek Jurek mieszka w Krakowie, a ciocia Zofia w Gdańsku, a Mirek w Szczecinie, gdybyś policzył ile kosztuje Ciebie podróż do każdego z nich, pewnie sam byłbyś zaskoczony ile tego wyszło…
  • No i jeszcze jedno z ryzyk – jeżeli w ramach demonstracji szkiców, będziesz je nosił ze sobą – mogą ulec zniszczeniu, a wtedy wartość którą będą reprezentowały, będzie skrajnie niższa od pierwotnie zakładanej do uzyskania ze sprzedaży…

Mógłbym napisać trochę więcej na ten temat, ale przecież tu nie o to chodzi. Mam nadzieję, że przekonałem Ciebie, że sprzedaż szkiców w kanale bezpośrednim związana jest z pewnymi zagrożeniami. Gdybyś np. zakładał uruchomienie własnej firmy, która tylko taką formą sprzedaży miałaby się zajmować, pewnie szybko byś musiał rozważyć zamknięcie firmy lub zmianę strategii sprzedaży. Bazując na przykładzie ze sprzedażą szkiców zastanówmy się, czy można by podjąć próbę ich sprzedaży w jeszcze inny sposób, albo inaczej, czy można by próbować sprzedać je w innym kanale? To oczywiście pytanie retoryczne, myślę że warto by rozważyć sprzedaż, akurat tych przedmiotów w np. internecie jest mnóstwo serwisów aukcyjnych z dziełami sztuki, co ciekawsze można rozważyć nawet wystawienie ich nie tylko w krajowych serwisach, ale również i zagranicznych.

Jakie korzyści wynikają ze sprzedaży w tym kanale?

Jest ich naprawdę wiele:
– niski koszt,
– możliwość dotarcia do setek, jeśli nie tysięcy potencjalnych klientów i to bez „wychodzenia z domu”
– jest szansa na trafienie na prawdziwego konesera lub „zapaleńca”, który może właśnie „pożądać” właśnie tych szkiców…
– szkice są bezpieczne, w necie publikujesz wyłącznie ich zdjęcia,
Czy wyczerpaliśmy już wszystkie możliwości i kanały sprzedaży dotyczące tego przedmiotu? Według mnie nie, są przecież jeszcze stacjonarne galerie sztuki, domy aukcyjne, itp. Myślę, że przy odrobinie czasu, sam znalazłbyś jeszcze kilka potencjalnych kanałów sprzedaży, w których warto by spróbować sprzedać te szkice :).

Podsumowanie

Uważam, że dywersyfikacja, czyli zróżnicowanie kanałów sprzedaży ma sens. Dzięki temu znacząco obniżamy ryzyko związane z prowadzeniem sprzedaży wyłącznie w jednym kanale.

Zapoznaj się z produktami wsparcia Twojej sprzedaży w naszym sklepie

Skorzystaj z oferty naszych kursów online