na czym polega sprzedaż w sieci franczyzowej

Na czym polega sprzedaż w sieci franczyzowej?

Mógłbym podać „drętwą” definicję i teoretycznie wszystko byłoby jasne, ale wolę Tobie to wyjaśnić w inny, ciekawszy (mam nadzieję) sposób. Załóżmy, że prowadzisz firmę. Do tej pory sprzedaż opierała się na własnej sieci handlowej, masz 10 przedstawicieli handlowych i na dziś nie bardzo widzisz możliwość dalszego inwestowania w tę grupę. Posiadasz również bardzo dobrze prosperujący sklep „naziemny”. Uruchomiłeś też sklep internetowy, który zaczyna już przynosić pewne profity, ale skala nie jest jeszcze tak duża, jak byś tego oczekiwał. Chciałbyś uruchomić kolejny kanał sprzedaży, żeby zdywersyfikować ryzyko prowadzonej działalności…

na czym polega sprzedaż w sieci franczyzowej
na czym polega sprzedaż w sieci franczyzowej

Na czym polega sprzedaż w sieci franczyzowej?

Załóżmy, że obecnie struktura sprzedaży wygląda w ten sposób, że przedstawiciele handlowi dostarczają 70% wyniku, sklep naziemny 20%, sklep internetowy 10%. Boisz się tej zależności od przedstawicieli handlowych i tego, że jak odejdą Ci kluczowi, to biznes „padnie”. Marzysz o modelu, gdzie udział sprzedaży realizowany przez przedstawicieli będzie na poziomie poniżej 40%, sklepu stacjonarnego 20%, ze sklepu internetowego 20%, no i z jeszcze innego źródła kolejne 20%. Pewną alternatywą wydaje się być franczyza.

Na czym ona polega? Jest to szczególna forma pośrednictwa, polegająca na tym, że wchodzisz we współpracę z partnerami handlowymi, którzy aranżują swoje lokale w taki sposób, jakby to były twój sklep. Zakładając, że twój sklep cieszy się pewną renomą, jest szansa, że rozpowszechnienie znajomości marki, na innych rynkach, niż w twoim mieście może być pozytywnie odebrane przez społeczność lokalną, co w konsekwencji powinno przełożyć się na wyniki sprzedażowe. Wygląd lokalu to oczywiście nie jedyny element współpracy w zakresie franszyzy, dodatkowo partnerom udostępnisz swoją ofertę na preferencyjnych warunkach cenowych, a także co chyba najważniejsze know-how w zakresie jej sprzedaży, korzyści z niej wynikających. Generalnie chodzi o to, aby wyposażyć partnera w tak wiele elementów ile tylko się da, aby on mógł sprzedawać twoją ofertę w takiej ilości, aby zarówno on, jak i ty mielibyście z tego profity. Na czym polegają twoje korzyści wynikające z uruchomienia franszyzy, np.:

  • rozwój dodatkowego kanału sprzedaży, często nie wymagający tak dużych nakładów, jakbyś sam wziął na siebie budowanie własnej sieci sklepów (ta różnica może być naprawdę imponująca),
  • dostęp do różnych rynków zbytu, a przez to nowych klientów, no i osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych,
  • dobrze skonstruowany model franszyzy powoduje to, że nie ty musisz szukać partnerów handlowych, tylko oni sami zgłoszą się do Ciebie,
  • możesz zarabiać na wielu elementach dodatkowych nie tylko na samej sprzedaży w sieci franczyzowej: możesz pobierać abonament za udostępnianie logo, możesz rozwinąć usługi dodatkowe, dla franczyzobiorców (tych, którzy zdecydują się na prowadzenie sprzedaży we współpracy z tobą),

Muszę uprzedzić ciebie, że ze sprzedażą w tym kanale jest związanych też kilka trudności:

  • poza oczywiście zorganizowaniem całości, niezwykle ważne jest zapewnienie odpowiednich standardów obsługi – jak u Ciebie,
  • zapewnienie i utrzymanie wiedzy pracownikom franczyzobiorców,
  • pozyskiwanie franczyzobiorców.

Mimo wszystko, sprzedaż w sieci franczyzowej potrafi przynosić korzyści i to nie małe, przykładem może być chociażby to, że wszystkie znane marki prowadzą dystrybucję z wykorzystaniem tego kanału, np.: Mac Donald, Nike, Rosmann, itd.

Zapoznaj się z produktami wsparcia Twojej sprzedaży w naszym sklepie

Skorzystaj z oferty naszych kursów online