CRM analityczny

CRM analityczny kontra CRM relacyjny – który jest ważniejszy?

…Panie i Panowie…zapraszam na pojedynek, dziś w ringu będą „potykać się” CRM analityczny w niebieskich spodenkach versus CRM relacyjny w czerwonych… Bardzo często spotykam się z „kibicami” zarówno jednej, jak i drugiej „frakcji”, no i każda twierdzi, że jest ważniejsza…

A jak jest naprawdę?

Zanim ujawnię „prawdę”, może najpierw wyjaśnię na czym polega różnica pomiędzy obiema formami CRM’u. Zakładam, że już wiesz, że CRM (Customer Relationship Management), to zarządzanie relacjami z klientem, które jest swego rodzaju zbiorem działań dotyczących nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientami, które mają służyć jego utrzymaniu w czasie, a także zwiększaniu przychodów związanych z jego uproduktowieniem, itd. Żeby te ambitne cele mogły być osiągnięte istotnym wsparciem są CRM analityczny i relacyjny.

CRM analityczny

Pierwszy z nich obejmuje całość zagadnień związanych ze stroną „informatyczną” CRM’u a konkretnie to aplikacje it, które umożliwiają np. monitorowanie zachowań klientów korzystających z oferty, identyfikację podobieństw, które docelowo mogą być podstawą do przeprowadzania segmentacji lub tworzenia nowych produktów/usług. Jego rola jest niezwykle ważna w organizacjach posiadających duże bazy klientów, wiele punktów handlowych, itp. Wówczas te rozwiązania pełnią funkcję wspierające zarządzanie relacjami ze zdefiniowanymi populacjami klientów.

CRM relacyjny

Poprzez CRM relacyjny rozumie się ogół aktywności podejmowanych przez np. handlowców w kontakcie ze swoimi klientami. Cykliczne spotkania, prezentacje nowych produktów, rozmowa, czy też „składanie życzeń” z różnych okazji klientom, są pewnymi typowymi przykładami wykorzystywania CRM’u relacyjnego. Według różnych źródeł udział każdego z rodzajów CRM’u kształtuje się na poziomie od 97% na rzecz relacyjnego do 3% na rzecz analitycznego. Jak to należy rozumieć? No przede wszystkim w ten sposób, żeby można analizować zachowania klientów, należy najpierw ich pozyskać, a to wcale nie jest łatwe. Dlatego też trzeba w pozyskanie klienta i dalej jego utrzymanie włożyć aż 97% „wysiłku”, żeby potem pozostałe 3% wykorzystać na analitykę.

Podsumowanie

Wracając do tytułowego „pojedynku”, w mojej ocenie CRM relacyjny jest kluczowy – ale mówię to z perspektywy sprzedawcy. Dla osób analizujących zachowania klientów to jednak CRM analityczny może okazać się ważniejszy. Z uwagi, na to, że nie wiem Kim jesteś – sam dokonaj wyboru, który z CRM’ów zwycięża w dzisiejszym „pojedynku”…

Zapoznaj się z produktami wsparcia Twojej sprzedaży w naszym sklepie

Skorzystaj z oferty naszych kursów online

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.